A hidrotermolízis nevű folyamat ammónium borátot használ, amely a hidrogénben leggazdagabb szilárd anyag.
A most földezett folyamat során minden korábbinál nagyobb hidrogénsűrűséget sikerült elérni katalizátor használata nélkül. A felfedezés lényege, hogy ötvözi a termolízist és hidrolízist, amelyek önmagukban nem használhatók közlekedési alkalmazásokban.
Az ammónium borát 19,6 százaléknyi hidrogént tartalmaz, vagyis viszonylag kevés alapanyagban nagy mennyiségű hidrogén tárolható. A kérdés az volt, miként lehet gazdaságosan kinyerni a hidrogént ebből a vegyületből, s erre találtak megoldást a School of Chemical Engineering kutatói.
A megoldás a következő: a hidrolízis során a víz és az ammónium borát reakciója egy katalizátor segítségével hidrogént termel, a termolízis során pedig az anyagot 170 Celsius-fok fölé kell fűteni, hogy elegendő hidrogént termeljen.
A hidrogénmotoros autókban használt üzemanyagcellák ezzel szemben 85 Celsius-fokos hőmérsékleten működnek. A most fölfedezett folyamat az üzemanyagcellák hulladékhőjét használja föl a hidrogén előállítására.
A kutatóknak sikerült olyan folyamatot kialakítani, ahol a reaktortartályban ugyanolyan hőmérséklet uralkodik, mint egy üzemanyagcellában, s a nyomás is csak 200 psi a jelenleg használatos hidrogén meghajtású járműveknél használt 5000 psi-vel szemben.
A kutatás döntő mozzanata volt, hogy a deutériumot tartalmazó víz segítségével sikerült megállapítani, hogy mennyi hidrogén termelődik a hidrolízis és mennyi a termolízis során.
Optimális esetben a felhasznált víz és ammónium borát 14 százalékának megfelelő mennyiségű hidrogén termelődik. Ez a mennyiség jelentősen meghaladja a jelenleg ismert egyéb módszerekkel termelt hidrogén mennyiségét.
A felfedezés jelentőségét jól mutatja, hogy ennek segítségével akár olyan hordozható eszközök újratölthető elemei számára is termelhető hidrogén, mint notebookok, mobil telefonok, defibrillátorok.
A fejlődés következő lépcsője pedig olyan reaktor egység kialakítása, amellyel akár 500-600 kilométer megtételére is képes egy jármű.
Forrás: Science Daily